lauantai 25. marraskuuta 2017

Sisäilman sairastuttamat

Tänään paikallislehti Kuhmolainen julkaisi Elämänmenoa -palstalla jutun meistä kahdesta sisäilman sairastuttamasta. Juttu  http://www.kainuunsanomat.fi/kuhmolainen/kuhmo/sisailman-sairastuttamat-2/ -verkkosivulla. Lehdessä jutun otsikointi oli todella pysäyttävä, ainakin minulle itselleni.

Sisäilman myrkyt ovat todellakin näkymättömiä ja toimittaja on hoksannut kuvata asian juuri niin kuin otsikointi on. Koko jutusta iso kiitos kuuluu muutenkin ammattitaitoiselle toimittajalle. Hän kirjoitti taitavasti ulos juuri sen mitä hänelle kerroin, yhtään värittämättä tao sanoja suuhuni pistämättä. Jutusta tuli todellinen, jopa niin todellinen, että tekstin tarkastaminen ei minulta onnistunut ensiyrittämällä hillittömästä itkusta johtuen. Kun toinen kirjoittaa auki sen mitä itse on kokenut, asiasta tulee itselle enempi tosi. Ja nyt se kosketti minua syvältä.

Olen jännittänyt jutun julkaisua nyt reilun viikon verran. Kun lupauduin haastatteluun ajattelin ettei minulla ole yhtään mitään hävittävää. Olen hävinnyt jo niin paljon. Ajattelin myös, että jos näistä asioista ei puhuta, näistä ei myöskään tiedetä. Halusin kertoa haastattelussa asiat juuri niin kuin ne on ja pelkästään omista lähtökohdista ja näkemyksistä. Tähän mennessä olen saanut pelkästään positiivista kommenttia, mutta odotan koko ajan milloin viiltävä terä viuhahtaa. Olen varma, että kaikkia tämä ulostulo ei miellytä.

Itse haastattelu sujui muuten oikein hyvin, mutta minähän se taas otin pienet päivähuurut toimituksen tiloissa. Sekin kuvataan jutussa todenmukaisesti:

Kuin juttua vahvistaakseni sain tässä muutaman menneen päivän aikana kunnollisen poltteen nahkaankin. Halusin poistua ihmisten ilmoille ja siitäpä kiitos seisoo nyt naamataulussa. Ihoa polttaa, kurvelee, kutittaa, pistelee, kuumottaa... Nyt on taas uskottava ja linnoittauduttava ensi viikoksi eristykseen. Black Friday huipentui altisteiden myötä taas synkähköksi.


Mikä parasta tämän päivän illassa on se, että olemme taas päässeet yhden päivän lähemmäksi kesää!

PS. Kainuun Sanomat tarjoaa lähes koko jutun luettavaksi kaikille
http://www.kainuunsanomat.fi/kuhmolainen/sisailman-sairastuttamat/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti